Het logo

Aan de basis van je visuele communicatie ligt het logo. Daarin worden de waarden van de onderneming kernachtig samengevat. Wat laat het zien? Is dit traditioneel of vooruitstrevend, subtiel of direct, zakelijk of elegant: waar ligt de nadruk? Die identiteit moet zich via vorm, kleur en typografie vertalen naar een goed en passend logo. 

Wat is een goed en passend logo

Smaken verschillen, maar toch is er sprake van kwaliteit als het gaat om het ontwerp van een logo. De volgende aspecten zijn daarbij relevant:

Idee

Aan een goed logo ligt een idee ten grondslag, de kernwaarde van de onderneming wordt hierin vertaald. Dit kan heel concreet zijn door een herkenbaar beeld te gebruiken. Of het uit zich enkel in typografie of abstract beeld.
Of het zit vooral in de vormgeving: helder, no-nonsense friss, stevig (time 4 bizz, joss)

Kracht door eenvoud

Een goed logo verleent kracht aan zijn eenvoud. Er wordt gekozen voor één uitgangspunt of principe dat zo goed mogelijk wordt uitgewerkt in een bepaalde stijl.

Onderscheidend

Een goed logo is onderscheidend. Het laat zien waarin uw organisatie anders is dan die van concurrenten.

Het spreekt de doelgroep aan

Belangrijk is te denken vanuit de doelgroep, de klant en niet vanuit jezelf. Waarin herkent de doelgroep zich. In de praktijk zal dat vaak dicht in de buurt komen van wat u zelf aanspreekt. Zeker als u een kleiner bedrijf heeft of als u zzp-er bent, dan is het logo vaak sterk met u als persoon verbonden en zal dat in een lijn liggen met uw manier van werken. Soms kan het net anders liggen en dan kan het nodig zijn om over een persoonlijke voorkeur heen te stappen.

Het logo straalt een gevoel uit

Het logo heeft een onbewuste intuïtieve uitwerking Om dit concreter te maken en het naar vorm te kunnen vertalen zet ik altijd een aantal woorden op een rij zoals: Warm – Zakelijk – Kleurrijk – Sober – Licht – Donker – Subtiel – Mensen -Trendy – Strak – Speels – Modern -Klassiek – Creatief – Artistiek – Figuratief – Natuur – Rustig – Bruisend – Dynamisch (visueel) – Eenvoud – Complexiteit – Stevig – Fragiel – Ronde vormen – Rechte vormen – Degelijk – Intellectueel -Toegankelijk – Grappig – Technologisch. 

Consequente toepassing

Zowel de vorm, de kleuren als de verhoudingen worden altijd op dezelfde manier toegepast. Er kan wel een diapositieve versie van bestaan.

 

logo-Direct-energielabel-300px


Ithaka


Logo_Zaanstad-voor-Vluchtelingen


PolicyPr


Yogastudio-licht


logo-Welzijn4you


Zaanse-Websites


Zaanstad-VV2


 

Geef een reactie

Your email address will not be published.

*